Kitabın 49. sayfasından tanıtım amaçlı alıntı yapılmıştır.
1. ANADOLU'DA ANATANRIÇA
2. Prehistorik Bulgular
Antik Akdeniz dünyasına ait bir ana tanrıçayla ilgili bir çalışmanın, tanrıçanın kökenleri sorununa yönelmesi gerekmektedir. Çeşitli yerel dillerde ona "Ana" diye seslenen yazınsal metinler ve yazıtlar bu tanrıçanın tarihsel dönemlerde var olduğunu açıkça göstermesine karşın, onun prehistorik dönemlerdeki varlığına ilişkin kanıtlar o kadar sağlam değildir. Kuşkusuz antik Akdeniz halkları Ana Tanrıçalarının eskiliğinden büyük övünç duydular; örneğin Romalılar, Magna Mater ya da Cybele dîye tanınan tanrıçanın kültünü, kökleri silik geçmişe uzanan bir kült olarak kabul ettiler.' Bu halkların kendi dinsel gelenekleriyle ilgili inançlarının temelinin incelenmesi gerekmektedir. Tarih öncesinde bize net bir yanıt sağlayabilecek yazılı belgeler olmadığından, böyle bir tanrıçanın varlığı hakkında diğer malzeme gruplarından ne gibi kanıtlar sağlanabileceğini düşünmeliyiz. Bu nedenle bu bölümün iki türlü hedefi var: Bir ana tanrıça olarak tanınmış olan tanrıçanın (ya da tanrıçaların) varlığı konusunda Akdeniz'in tarih öncesinden gelen kanıtlar olup olmadığını ve eğer varsa, bu tanrıçanın tarihsel dönemlerin tanıklık ettiği Ana Tanrıça Cybele'nin atası olup olmadığını saptamak.
Ne var ki tarih öncesindeki din geleneğinde bir ana tanrıça kimliğinin saptanması zorlu bir iştir. 1. Bölümde de gördüğümüz gibi, Akdeniz'in tarih öncesinde birçok yerde bir ana tanrıça bulunmasının kaçınılmaz olduğu şeklinde aşırı iddialarda bulunulmuş ise de, bunlar genellikle asılsızdır. Bu durum özellikle tarih öncesine ait her kadın figürünün gelişigüzel bir şekilde bir ana tanrıçayla eş onulmasının sonucudur. Bununla birlikte Phrygialı Ana Tanrıça kültünü kuvvetle anımsatan malzemeyi verdikleri İçin hayli dikkat çekmiş olan iki Neolitik yerleşme yeri vardır Orta Anadolu'da: Çatalhöyük ve Hacılar.
Bu kitabı KitapGalerisi'nden bu linke tıklayarak satın alabilirsiniz.
kitap
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder