Kitabın 19. ve 20. sayfalarından tanıtım amaçlı alıntı yapılmıştır.
Araştırma konusu olarak işadamları
Bu inceleme 2007 yılında MÜSİAD’ın beş kurucu üyesi ve bir başkan yardımcısının yanı sıra İstanbul’da ve ekonomik dinamizmi dolayısıyla seçilen Sakarya, Konya, Kayseri ve Antalya illerinde altmış dört üye ile gerçekleştirilen bir saha çalışmasının verilerine dayanıyor. Bu nitel çalışmaya paralel olarak, bütünleşik
bir yöntem benimsemek amacıyla niceliksel bir anket de yapıldı. Soru cetvelinde iş yaşamına, özel yaşama ve dernek yaşamı ile siyasi ve ekonomik sorunlara dair sorulara yer verildi. Görüşmelerin tamamına yakını işletmelerde ve dernekte gerçekleştirildi.Mekânlar işadamlarının yaşamlarının uzamsal ve zamansal örgütlenişini, iş ortamlarının dekorasyonunu, işverenlerle çalışanlar arasındaki ilişkileri, giyim kuşam pratiklerini ve simgesel temsilleri incelemek amacıyla gözlemlendi. Söz konusu mekânlarda İslâm’a gönderme yapan birçok unsur bulunuyordu: Bu mekânlar İslâmî yaşam tarzının, bu işverenler topluluğunun estetik zevk ve değerlerinin sergilendiği bir sahne görünümündeydi. Katılımcı gözlemci deneyiminin sağladığı bilgiler, İslâmî burjuvazinin parçası olma olgusunun görünür ve edimsel (performatif) yönünü oluşturdu ve dolayısıyla araştırmamıza katkı sağladı. Görüşülen üyeler kendileri adına çalışan, üretim unsurlarını ve değerlerini rasyonel bir örgütlenme süreci içinde bir araya getirip düzenleyen girişimci işadamları. Bu kişiler genellikle şirketin ana sermayesinin de sahibi durumundalar. Genel olarak şirket kurucusu olan bu üyeler ya tek başlarına ya da hissedarlarıyla birlikte üretim araçlarını ellerinde bulunduruyorlar. Üretim araçlarının sahibi konumu bu grubu ekonomik olarak bir burjuvazi olarak tanımlamamızı gerektiriyor. Bu tanım ileride görüleceği gibi kültürel unsurların da devreye girmesiyle tüm sosyolojik anlamını kazanacak. Araştırmamızda bu kişilerin bireysel ve mesleki hayat hikâyelerinden yola çıkarak, bu işadamları topluluğunun bir çıkar grubu4 olarak sosyo-kültürel, siyasal ve ekonomik kurumsallaşmasını ele almaya çalıştık. İslâmî burjuvazi kavramı da bu kurumsallaşmayı işadamlarının eylemleri ve onları çevreleyen koşullar tarafından biçimlendirilen özgün bir toplumsal olgu olarak sorunsallaştırmamızı sağladı.
Burjuvazi sorunu
Burjuva grupları, burjuvazinin oluşturduğu alan (Bourdieu’cü anlamda champ) içinde ortaya çıkarlar ve birbirleriyle rekabete girerek etkileşim ve rekabet içinde bulunur ve sahip oldukları sermayenin hacmi ve yapısı ile bu iki unsurun zaman içindeki evrimi uyarınca birbirlerinden ayrışırlar. Burada incelenen olgu,
Türkiye’de burjuvazinin MÜSİAD bünyesinde örgütlenmiş olan işverenler kesimidir. Bu kesim, Türkiye’deki genel burjuva sınıfsal alanı içinde bir alt çıkar grubu oluşturur. Bu nedenle İslâmî burjuvaziyi tanımlama ve anlama çabasında sınıf kavramının yerine daha geçirgen ve dönüşüme açık çıkar grubu kavramını yeğledik.
kitap
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder