13 Mayıs 2013 Pazartesi

Mihail Bulgakov - Teatral Bir Roman / Siyah Kar

# Mihail Bulgakov - Teatral Bir Roman / Siyah Kar #

Üstat ile Margarita’yla tanınan Mihail Bulgakov, yayımlanmadan önce adıyla sansüre takılan Teatral Bir Roman (Siyah Kar)’da bir oyun yazarı olarak tecrübelerinden yola çıkıyor ve dönemin tiyatro dünyasının perde arkasını tüm çıplaklığıyla sunuyor okura. Daha önce farklı adlarla Türkçeleştirilen bu hicivli roman, şimdi Sabri Gürses’in Rusça aslından çevirisiyle Everest Yayınları'nda... 

                                                

1. Bölüm - Macera Başlıyor

29 Nisan'da bir fırtına Moskova'yı yıkadı ve hava tatlandı, insanlar biraz yumuşadı ve yaşama arzusuyla doldu.

Yeni gri takım elbisem ve oldukça şık paltomla başkentin ana caddesinde tek başıma yürüyordum, daha önce hiç gitmediğim bir yere gidiyordum. Gidişimin nedeni cebimde duran, beklenmedik bir şekilde aldığım mektuptu. Şöyleydi mektup:

Çok derin saygı duyduğum Sergey Leontiyeviç!

Sizinle çok tanışmadık, ayrıca sizi çok ama çok ilgilendirebilecek olan gizli bir konuda sohbet etmek istiyordum.

Eğer vaktiniz varsa, sizinle çarşamba günü saat 4'te Bağımsız Tiyatro'nun Eğitim Sahnesi binasında görüşmekten mutluluk duyarım.

Selamlarımla, K. İlçin

Mektup bir kâğıda kurşunkalemle yazılmıştı, sol köşesinde şu mühür vardı:

Ksaveriy Borisoviç İlçin
Bağımsız Tiytaro
Eğitim Sahnesi Rejisörü

İlçin ismini ilk kez görüyordum, Eğitim Sahnesi'nin varlığından da haberdar değildim. Bağımsız Tiyatro'yu duymuştum, önemli tiyatrolardan biri olduğunu biliyordum ama hiç gitmemiştim.

Mektup çok ilginç geldi çünkü daha önce hiç böyle bir mektup almamıştım. Söylemem gerekir, Vapurdan Haberler gazetesinin küçük bir görevlisiyim. O sırada Homutski Çıkmazı'ndaki Kızıl Geçit bölgesinde, yedinci katta, kötü ama müstakil bir odada yaşıyordum.

Böylece, taze havayı içime çekip fırtınanın yeniden patlak vereceğini ve Kvaseriy İlçin'in benim varlığımdan nasıl haberdar olmuş, beni nasıl bulmuş olabileceğini, benimle ne işi olabileceğini düşüne düşüne yürüdüm oraya. Ama ne kadar düşünürsem düşüneyim, benimle ne işi olacağını anlayamıyordum; sonunda İlçin'in benimle oda değiştokuşu yapmak istediği fikrinde karar kıldım.

Elbette, İlçin'e eğer benimle bir işi varsa kendisinin gelmesini yazmak gerekirdi, ama doğrusunu söylemek gerekirse odamdan, döşemesinden ve çevredeki insanlardan utanıyordum. Ben zaten tuhaf biriyimdir ve insanlardan biraz korkarım. Bir düşünün, İlçin geliyor ve divanı görüyor, yırtık pırtık kaplamasını ve fırlamış yaylarını görüyor, masanın üstünde duran gazeteden yapılmış abajuru görüyor, bir kedi ortalıkta dolanırken mutfaktan da Annuşka'nın küfürleri yükseliyor.

Oymalı dökme demir kapılara vardım, ak saçlı bir adamın rozet ve gözlük çerçevesi sattığı deliği gördüm.

Sessizce akan bulanık yağmur suyunun üzerinden atladım ve sarı renkli binanın önünde durup binanın çok çok eskiden, İlçin de ben de yeryüzünde yokken inşa edildiğini düşündüm.

Altın harfli kara bir tabela Eğitim Sahnesi'nin burada olduğunu müjdeliyordu. İçeri girer girmez orta boylu, yeşil yakalı ceket giymiş, siğilli biri önümü kesti.

---

Mihail Bulgakov - Teatral Bir Roman / Siyah Kar | Mayıs 2013, Çev. Sabri Gürses, Roman, Everest Yayınları.

Bu alıntı tanıtım amaçlı yapılmıştır.

Bu kitabı KitapGalerisi'nden bu linke tıklayarak satın alabilirsiniz.

kitap

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder